Skulls of the Shogun review: å håndtere døden

Skulls av Shogun ser enklere ut enn det er.

De tykke, tegneseristiske skissene og frekk, anakronistisk humor er lett å misjudge. Det utnytter en håndfull lekefulle klassebaserte tegn i stedet for de massive bataljonene du vil finne i mer komplekse strategispill. Jeg antok at jeg var i for en uformell romp gjennom samuraien etterliv.

Jeg tok feil. Fremdrift i 17-biters turbasert strategispill krever en dyp forståelse av spillets strategiske underpinnings og balansen mellom tegn, evner og fordeler av miljøet. Selv om det tar mye arbeid å lære, er belønningen seier.

Utseende kan være lurende i Skulls of the Shogun. Det gir deg informasjonen du trenger for å lykkes, forutsatt at du betaler oppmerksomhet. Jeg var ikke, og jeg måtte starte kampanjen før jeg var utstyrt med kunnskapen for å oppnå ultimate seier. Det er en risiko som gir en tilfredsstillende utbetaling.

Skulls of the Shogun følger legendariske samurai General Akamoto i etterlivet. Myrdet på kvelden for sitt største slag og vasket opp på de døde kysten, hevdet Akamoto løfter for å oppnå seieren i døden som han ble ranet av i livet. De første nivåene skjuler opplæringen i enkle slag, men de lærer strategier som forblir i spill gjennom spillets sluttfaser.

Utvikler 17-Bit designet grunnleggende infanteri, kavaleri og bueskytterklasser for å stole på hverandre. Dette kompis-systemets grunnleggende byggestein er Åndsmuren, som lar deg ordne dine tropper side ved side og skape en nesten ugjennomtrengelig barriere. Åndsvegger beskytter dine bueskyttere, hvis svake defensive evner gjør dem papirtynne på frontlinjen. Bak en åndsvegg er deres kraftige angrep brutalt effektive. Hver skirmish krever en balanse mellom lovbrudd, forsvar og karakteroppgraderinger når du beveger hver lodd som et sjakkstykke, og fortsetter å beseire motstanderen generelt.

Skulls av Shogun legger til dybde med et nivåbasert oppgraderingssystem. Å spise skallene til dine overviste fiender legger til HP for hvert tegn. Spis tre skaller, og du får en ekstra tur hver runde, og omdanner selv den svakeste soldaten til en formidabel fighter. Hver karakter begynner hver kamp på nivå ett, slik at kampen mellom fristelsen til å angripe og nødvendigheten av å befeste bygger en konstant, tilfredsstillende spenning.

Hvert stadium bygger nye strategier på toppen av taktikken du lærer i begynnelsen, og jeg ble snart overveldet og fast og gjentatt det samme nivået igjen og igjen. Da jeg skjedde tapene mine, begynte jeg og tok nærmere oppmerksomhet - å gå så langt som å ta notater om hva som fungerte, hva gjorde det ikke og hvorfor jeg sviktet - systemene hevdet for å gjøre mine fremskritt til en nesten ustoppelig dødsdag. Kunnskap er nøkkelen. Seier er alltid i stand gjennom beregnede distribusjoner. Ved å trekke en fiendens HP fra en enhetens angrepssvikt, vil du fortelle nøyaktig hvordan hvert møte vil spille ut. Bevæpnet med den bevisstheten, forvandler Skulls of Shogun til et spill av henrettelse, ikke gjetning.

Den kausjonen slipper noe som kampanjen utvikler seg. Noen ganger er det vanskelig å finne ut nøyaktig hva Skulls of Shogun ønsker fra deg. Spirit Walls gir deg incitament til å pakke troppene dine nær nok til å holde hender, men det er komisk vanskelig å velge mellom individuelle tegn. Jeg har ofte slitt meg for å finne ut om jeg skal kjempe eller flykte under spillets få målbaserte nivåer. Og selv om hvert av sine fire sesong-tema områder introduserer en ny klasse av karakter - noen med makt til å helbrede, andre med makt til å skade - jeg så sjelden så behovet for å distribuere dem. I stedet jobbet jeg med matematikken og fokuserte på å utjevne spillets tre grunnklasser ved å snakke på skaller.

Skulls av Shogun har en bratt læringskurve, men belønningen er verdt trøbbel

Til tross for den betydelige hindringen for oppføring, viser Skulls of the Shogun verdt innsatsen. Det plasserer seier helt i spillernes hender og belønner tiden investert i å lære sine systemer. Jeg var ofte outnumbered, outgunned og forvirret, men jeg kunne alltid hunker ned og jobbe med strategiene jeg lærte tidlig på. Å vite at det er helt opp til deg? "Ikke billige skudd, ikke et terningkast" - rettferdiggjør slipekampen som av og til bremser reisen fra disrespected general til shogun av etterverdenen.

8

Skulls of the Shogun

• Platform Win, IOS, XBLA, Windows RT, Windows Phone