Doomsday Clock # 1 anmeldelse: En modig ny verden

Doomsday Clock er en dristig - noen kan si sacrilegious - prosjekt for DC Comics å produsere. Doomsday Clock # 1 virker nesten beregnet for å undergrave forventninger til sacrilege, helt ned til en seks-siders forhåndsvisning som omhyggelig avslører oppstandelsen av et berusende dødt tegn. Men det er ikke å bli avvist så lett.

På sin enkleste, Doomsday Clock er en crossover mellom DCs hovedinnstilling og innstillingen av Alan Moore og Dave Gibbons 'Watchmen, som bringer de to sammen for første gang. Forhåndsvisningene til tegneserien har lovet at den vil ekspandere på en avsløring fra slutten av 2016 Rebirth # 1, som sparket av en vellykket ny redaksjonell retning for tegneserien utgiveren - dvs. at alle de siste endringene til canon som fans ikke hadde likte var forårsaket av Watchmen's Doctor Manhattan messing med DC Universe tidslinjen.

[Advarsel: Denne vurderingen vil inneholde spoilers for Watchmen. Det er en 30 år gammel bok, og du bør nok lese den. ]

De første seks sidene av tegneserien, utgitt under New York Comic Con, fastslår at Doomsday Clock er satt flere år etter hendelsene til Watchmen. Det gjør det til oppfølgeren til 1985-serien at utgiveren lenge har vurdert - eller truet - å gjøre, mot ønsker fra en av sine fremmedgjorte medskapere. De første seks sidene avslører også uforklarlig retur av Rorschach, som møtte en spektakulær og endelige ende innenfor sidene til Watchmen.

Det alene er nok til å gjøre noen interesserte fan nervøs. Men DC har også lovet at Doomsday Clock vil være en inneholdt, endelig serie som kartlegger seg selv etter Watchmen i struktur og form, ikke bare emnet. Det er ikke en historie om Superman og Doctor Manhattan som puncher hverandre gjennom himmelen, har forfatter Geoff Johns insistert. I stedet er det en historie som spørsmålet om kynisme er mer eller mindre verdifull enn håp.

For tretti år siden holdt Watchmen et mørkt speil til ideen om superhelten. Som svar har genren kastet seg inn i en flerårig kjærlighetsaffære med den gritty anti-hero. Med Doomsday Clock ser Johns ut til å bruke DC Universe til å holde et speil rett tilbake på Watchmen, og dermed kan du til og med forsvare genrenes oppsiktsvekkende, optimistiske kjerne.

Selv om du igjen ikke kan se det fra de første seks sidene.

Doomsday Clock # 1 åpnes i en lett identifiserbar hyllest til Watchmen's ikoniske åpning, med det er ofte gjentatt-i-prøve-hard-grøft "Jeg vil se ned og hviske ... nei" monolog. Vi får syv paneler som viser en langsom zoom ut fra gatenivå detaljer til fugleperspektiv. Rorschach forteller, avkaster syndene til sine medborgere.

Hans monolog gjør favoriserer boken, et klassisk eksempel på Poe's Law. Å vite nesten ingenting om Geoff Johns 'ta på Moore og Gibbons karakterer, kunne vi bli tilgitt for ikke å kunne fortelle om vi skulle kjøpe inn til Rorschachs nihilisme. Men når du kommer tilbake til tankene sine etter at du har fullført det første nummeret, har du et mye klarere svar: Nei. Her har vi en bestemt upålitelig forteller.

Men det vi vet (og hva jeg kan fortelle deg før spørsmålet kommer ut på onsdag) er at det finner sted flere år etter Climax of Watchmen, der Adrian "Ozymandias" Veidt skapte et hoax av en fremmed invasjon, motiverende USA og Russland for å avslutte den kalde krigen og innrømme menneskeheten til en ny æra av fred, velstand og atomvåpen. I begynnelsen av Doomsday Clock # 1 ser vi alt det som skjer, da hoaxen har blitt avdekket, og sint folkemengder skriker for Veids blod.

Rorschachs åpningsmonolog i Doomsday Clock kan føles som noe du ville lese på Reddit, men det første problemet er ikke over det som trenger ham litt. Watchmen var ikke en tegneserie uten humor, men det som hadde det var bestemt tørr og mørk. Doomsday Clock # 1 er overraskende morsomt - ikke primært tegneserie, men morsomt nok at det faktisk fikk meg til å le flere ganger. Humøret virker på måter som forteller meg at tegneserien ikke var for full av seg selv, og følte seg komfortabel og av og til tatt piss ut av sine tegn også. Dette føles også som et svar på Watchmen, akkurat som Doomsday Clocks bruk av panelet på 9-panelet eller reframing av problemets første panel som omslagsbilde.

Johns stopper ikke ved å bringe tilbake Rorschach (og en annen bemerkelsesverdig vaktmester) for Doomsday Clock. Han introduserer også en håndfull helt nye tegn som umiddelbart føles som en del av en allerede innviklet innstilling. Forfatteren gjør det mye trengte arbeidet med å legge til farger og en plot-fremad, assertiv kvinne inn i Watchmen-innstillingen, og gjør det på en måte som står i forhold til hvordan Moore og Gibbons laget historiens originale cast.

Og selv historiens mer aktuelle elementer kan føles som en referanse. For å plassere Doomsday Clock # 1 i vår egen tidslinje, kastet Johns nylige relevante politiske detaljer. Men han har også påpekt at, til tross for deres kjennskap, er det første problemets politiske referanser over 10 måneder gamle. Doomsday Clock er, selv fra sin første utgave, absolutt en post-2016 valghistorie. Det handler om 2017 politikk og skrevet i 2017 - slik at vi ikke glemmer at Watchmen var en tegneserie om 80-tallet som ble skrevet på 80-tallet.

Oh, og Rorschachs oppstandelse? Bare tre sider etter å ha avslørt goop-faced vigilante snurre Doomsday Clock # 1 karakteren i en mer interessant retning enn de som er tatt av noen av de hundrevis av maskerte monologerende imitatorer som har kommet etter ham. Så hvis du tror du har et godt håndtak på premissen til Doomsday Clock, stol på meg, en stor skeptiker til det selv: Du kommer til å ønske å gi Doomsday Clock # 1 en prøve.