Danganronpa V3: Killing Harmony review

Hvis du aldri har blitt tvunget til å drepe folk av en ond monokromatisk bjørn, og du er døende for å vite hvordan det er, kan Danganronpa V3: Killing Harmony være spillet for deg.

Begynner med det første spillets utgivelse i Japan i 2010, er Dangranronpa en serie om videregående studenter blir kastet i fortvilelse og tvunget til å drepe hverandre. Det høres kanskje bisarrt ut, men det vokser utrolig populært, gyter flere spill, anime- og manga-tilpasninger, lette romaner og til og med mobile spill.

DanganronpaV3 følger den samme formelen - et nytt sett med studenter plassert i samme forferdelige situasjon. Det ligner på de eldre spillene ved at den beste delen er et mangfoldig og morsomt spill. Mellom sin funky estetikk, sin absurde tomt og sine elskelige figurer, fortsetter dette spillet med tradisjonen til Danganronpa-serien - som er å si det er i motsetning til stort sett alt jeg har spilt.

Danganronpa V3 plasserer spillere i skoene til Kaede Akamatsu, "Ultimate Pianist", en ung kvinne som sitter fast i en fengselsliknende skole campus med 15 andre studenter. Hver av disse studentene er også en Ultimate - en tenåring som er eksepsjonell på en gitt oppgave. Fra Ultimate Cosplayer til Ultimate Anthropologist, bygger spillet opp en bølle kast med karakterer med quirky personligheter.

Disse personlighetene (sammen med noen bombe-røde motiver) er det som gjør tegnene så elskelige. Blant de 16 studentene i hjertet av Danganronpa V3, er det nødvendig å være en du forbinder med. Enten det er den vulgære Ultimate Inventor, Miu Iruma, eller Airheaded Ultimate Artist, Angie Yonaga, vil du elske noen. Og mens det er en styrke, er det også faren med Danganronpa V3. Du kan ikke bli festet til noen, fordi du ikke vet når de skal dø.

Blant de 16 studentene, er det nødvendig å være en du kobler til

Som i tidligere spill i serien, er Danganronpa V3s innstilling ikke en tradisjonell skole. Det er heller et fryktelig akademi hvor noe som kalles drapspillet finner sted. Ledet av Monokuma, en bedårende, men dødelig bamse maskot, og hans Monokubs, robotbjørner med sadistiske og vanvittige personligheter, tvinger kampspillene studentene til å drepe hverandre og deretter prøve å lure de andre i et forsøk. Hvis morderen drar de andre studentene, får de frihet mens alle andre er massakrert.

Mens dette oppsettet er morder, så er det til tider vanskelig å snakke med. Hvis de blodige mordene ikke var nok grunn til ikke å spille dette spillet rundt barn eller trange voksne, så blir dialogen. Mange av Danganronpa V3s vitser er bare dumme popkulturhenvisninger. For eksempel, på et tidspunkt, Monokuma cosplays Jibanyan av Yokai Watch, og i en annen diskuterer monokubene hvordan deres far bare lytter til "alternative fakta" og ikke "falske nyheter".

Det er imidlertid tider når spillet blir mer ... upassende. Hver setning som kommer fra Miu's munn har litt vulgaritet i den, og vanligvis i form av seksuell trakassering. Vitser om boobs og boners følte seg tvunget, selv om de ikke var nok til å ødelegge spillet for meg. Hvis ikke noe annet, gir goofigheten litt trengte komedisk lindring for å balansere ut de mørke og deprimerende realitetene til hovedplottet.

Hvis dialogen noen ganger var ute, var Danganronpa V3s kunststil mye mer for meg. Alle tegn og objekter i spillet blir flatt, som en popup-bok, mens du går rundt på 3D-campus. Den normale visuelle stilen brytes opp av vakre, stilistiske, fullmalt scener. Slutten av hvert forsøk belønner deg for å påpeke den rette morderen med en utrolig gory cutscene som viser hvordan morderen dør - og dette er ikke dine gjennomsnittlige henrettelser. Jeg vil avstå fra spoilere, men hver Ultimate får en henrettelse som passer for deres kompetanseområde, og alle disse har hjemsøkt meg siden jeg så dem. Jeg vil aldri se bort fra dem.

For å oppnå sin underlige splittelse mellom drama og horror, er Danganronpa V3 brutt opp i flere deler: å leve og samhandle med de andre elevene i en visuell romanstil, undersøke drapet når det skjer og deretter fullføre prøven. Dette skaper et unikt spill som fungerer som en crossover mellom Battle Royale og Phoenix Wright.

Det er aldri et kjedelig øyeblikk og sjelden en mulighet til å riste ting opp som Danganronpa V3 ikke tar

Selv om du vanligvis ikke liker de endeløse tekstbokser med visuelle romaner, kan Danganronpa V3 fortsatt ha noe for deg. Prøverne holdt oppmerksomheten min, selv om de ikke er for harde. De bryter opp den narrative tunge kjerne i spillet ved å tvinge deg til å konkurrere i minispill. I en måtte jeg skyte beviskuler gjennom flytende tekst; I en annen måtte jeg løse blokkspill. På et tidspunkt hadde spillet til og med kjørt en taxi som en del av en prøveperiode. Det er aldri et kjedelig øyeblikk og sjelden en mulighet til å riste ting opp som Danganronpa V3 ikke tar.

Og til og med gjennom all absurditet klarte plottet fortsatt å trekke på hjertet mitt. Jo mer informasjon jeg oppdaget om hver student, jo verre jeg følte; alle virker som om de har en begrunnet grunn til å drepe noen. Danganronpa V3 er ikke et greit, åpenbart mysterium. Det frigjør røde sildene overalt, så jeg går inn i prøvelser, jeg ante ikke hvem som gjorde gjerningen. Jeg hadde ikke engang et tegn i tankene. Det føltes virkelig givende å jobbe gjennom saken med andre tegn og avsløre morderen.

Wrap Up

Danganronpa V3: Killing Harmony er en følelsesmessig, men fantastisk opplevelse

Danganronpa V3 er one-of-a-kind. Det fikk meg festet til tegnene i løpet av minutter før jeg ripet ut hjertet mitt. Det vridd og vendt i alle retninger, og det var alltid noe nytt og enda mer skremmende på veien, og la meg litt tid til å sørge mine fallne venner. Dette kan være et spill som for det meste handler om å lese tekst, men det klarte fortsatt å gjøre mitt hjerte løp.

Danganronpa V3: Killing Harmony ble gjennomgått ved hjelp av en PlayStation 4copy-forhåndsvisning av spillet fra NIS America. Du finner mer informasjon om etikkpolitikk her.

8

Danganronpa V3: Killing Harmony