Battle Chef Brigade gjennomgang

Jeg vil virkelig se en filmversjon av Battle Chef Brigade. Hvem kan motstå denne behandlingen: Det er Iron Chef møter Lord of the Rings! Det mytiske kongeriket Victusia er tragisk overvunnet av monstre, en gissel som holdes i sjakk av en hær av krigerkaker, som tilbringer halvparten av tiden på å jakte på monstrøst spill og halvparten av tiden konkurrerer om å se hvem som kan slå dem til en bedre middag. Det er en morsom, merkelig, helt spennende fantasiverden - jeg ønsker bare det laget for et litt mer spennende spill.

Vår historie foregår på Victusian boot camp, hvor håper kokkfightere trener for å kvalifisere seg for brigaden. Dybe band av vennskap er smidd blant et ragtag-team av dypt karakteriserte nybegynnere (du har din ork med et hjerte av gull, du har din vitenskapsinnstilte elf prinsesse, du har din klasseklæresnokromancer, du har din menneskelige jente med lavt selvtillit og en overbærende mor), som samler seg for å hjelpe hverandre, passerer ulike mat-tidsplanerte kokk-offs, og også håndtere personlige problemer, og både avdekke og løse en mystisk, forræderi Det er en rik støttestøt, blant annet en bumbling gammel professor, en komisk nærsynt innkeeper, og en depressiv, alkoholisk, ødeleggende sexy ork jaktress / taxidermist som heter Thorn, der hennes aller første dialogboble refererer til sin ex-girlfriend. (Hun synes, og dette er et kompliment, feilfri konstruert for Tumblr fandom besettelse.)

Alt dette ville være en fin film. Og det ville være en vakker en: Slagkokk Brigade er et flott utseende, med ekspressiv 2D-animasjon og en flytende akvarellstil som gjør alt fra sprites til bakgrunner til statiske kuttrammer, føles ekstra spesiell. Glødende og glødende under vasker av lys og skygge, og med en særegen Middle Earth-møter-moderne-Japan-møter-Regency-England-estetikk, skylder den ingen liten gjeld til Studio Ghibli helt ned til den søte, småøyne, to-horned fugl-monster som gjør dobbelt plikt som en drepbar fiende og lagre skjerm maskot. Jeg vil gjerne bruke to timer tapt i mørket i en kino, og se på Miyazakis versjon av denne fortellingen utfolde seg.

Battle Chef Brigade er ikke en film, skjønt - og som et spill, lider det av en overbelastning av fortelling, eller kanskje mangel på interaktivitet. Vi spiller som Mina, den menneskelige (og senere spiller den samme tidsrammen fra Thrash, hennes ork-venn), tikkende gjennom kalenderdager med trening og duellering for å bli med i Chef Brigade. Spillets utviklere, Trinket, har kastet seg rundt uttrykket "Fantasy Cooking Show", og det er en ganske nøyaktig beskrivelse av Victusias matobsatte militære diktatur: De fleste av spillene tar form av tidsbestemte konkurranser mellom spilleren og en for det meste off-screen NPC motstander, komplett med en dommer som uttrykker sine smakpreferanser, og en grandiøs seremoniemester som erklærer en tema ingrediens som må vises i hver tallerken.

Dette manifesterer seg til spilleren som en kombinasjon av plattformskamp (jakt på monstrene med en blanding av magiske og melee-angrep) og en puslespill i Bejeweled-stil (matlaging av delene i retter ved hjelp av et match-tre-spill). Du kan snakke med bestemte tegn mens du går gjennom byen, og kan oppgradere verktøyene dine og fremme dine teknikker med mynter opptjent via jakt- eller matlagingsrelaterte odde jobber. Du trenger ikke å vite en suppe om faktisk matlaging for å komme deg gjennom spillet, selv om det er mange blink og nikker for spillere som gjør det, inkludert de hilariously over-the-top parabeskrivelsene og offhand referanser til en mystisk kokk Robuchon.

Versjonen av Battle Chef Brigade som treffer markedet denne måneden er en stor utvikling fra det som ble plaget for fire år siden, da Trinket først annonserte planer for en "light and goofy" fantasy RPG pakket rundt et matlagingsprogram. Folk som har fulgt Trinkets blogg og vanlige Kickstarter-oppdateringer (spillet ble finansiert i 2014) vet at Battle Chef Brigades omfang har utvidet seg og kontraktert, og utviklerne skaler tilbake komponenter av både kamp og matlaging til fordel for mer intuitiv, givende spilling . Det var en smart samtale: Jakt og matlaging minispill er lett å plukke opp og raskt skalere opp i kompleksitet, teknikken svever bare denne siden av knappen mashing.

Trinket investerte også tungt i kunst og verdensbygging, som - på historiens side - lønner seg vakkert. Novelistiske redigeringsjobber og show-ikke-tell-dialog gjør det enkelt å bli investert i tegnets tilbakemeldinger, motivasjoner og utfordringer, og Mina og Thrashs kamp- og matlagingsstiler er forskjellige på måter som forsterker dimensjonaliteten av karakteriseringen. Hele greia er morsomt og rart og - i det minste som en historie - intenst engasjerende.

Du trenger ikke å vite en suppe om faktisk matlaging for å komme deg gjennom spillet, selv om det er mange blink og nikker for spillere som gjør

Som et spill er engasjementet bare ikke der: Det er bare ikke mye for spilleren å gjøre, utenom korte sprengder med jakt og matlaging, de samme minispillene igjen og igjen, i forskjellige kombinasjoner. Og enda enraptured av historien som jeg var, fant jeg meg selv fart gjennom dialogen om mitt første gjennomspill - som brøt mitt hjerte, siden så mye av det er fullt utlyst, en sjelden og fantastisk ting i slike spill. Da jeg gikk tilbake til replay i hardmodus (tider er kortere, monstre har høyere hitpoeng), ble jeg så overveldet av det skjeve forholdet mellom smaktekst og gameplay - og de frustrerende hyppige, frustrerende lange lagringsskjermene - som jeg bare holdt av

.

sette ned bryteren min og vandre bort for å gjøre andre ting.

Mye av min tapte motivasjon kan ha vært fordi biffene (innsatser! Beklager!) Er så lave. For å holde sin kompliserte historie oversatt, gir Battle Chef Brigade aldri virkelig spilleren noe meningsfylt valg, og nesten ingen av de interaktive spillene har noen betydning for plottet. Det er ingen sideoppdrag, ingen statistikk å pumpe, ingen bonushemmeligheter å låse opp (minst ingen som jeg fant). Den omfattende interkarakter dialogen er fullt skriptet; Mina og Thrash sier alltid nøyaktig hva de trenger å si for å beholde sin karakterisering og flytte plottet sammen.

For spillere som ikke bryr seg mindre om plottet, og bare ønsker å smadre og kaste og lage mat, er det en håndfull utfordringer utenfor sentrale fortellingen. Daglige cook-offs gir deg et tilfeldig utvalg av utstyr og en tilfeldig motstander, dommer og ingrediens; matlaging utfordringer teste din kort ordre jewel matching evne; og tidsforsøk gir deg en sjanse til å finpusse din plattform og jaktferdigheter. Men det er ingen nivellering, ingen akkumulerte belønninger, ikke engang litt ekstra sjarmerende seiermusikk for å knuse et personlig beste i en platebrettøvelse. Som med spillintervaller i hovedhistorien, er dopamin-treffene få og langt mellom.

Wrap up

Battle Chef Brigade kan ha noen av de rette ingrediensene, men det er ikke nok der for et fullstendig tilfredsstillende måltid

Men for alle disse manglene - og det er mange av dem - føler jeg meg fortsatt varm om Battle Chef Brigade. Hvis du får en følelse av at jeg vrir meg her mellom kjærlighet og meg, leser du meg riktig. Jeg elsker premissen til dette spillet, som sammenkaller så mange av mine favoritt ting: plattformspillere, hjernesuger i mobilstil, sexy orker og altfor kompliserte måltider. Og jeg elsker det, så mye av utførelsen, spesielt den flotte kunst og musikk.

Men alt føles, fra topp til bunn, som det vet at det burde være en film i stedet for et spill - til tider kommer det til og med som det unnskylder at det ikke er en. Noen titler kan gå denne linjen mellom film og spill, og skyter med filmens intensitet mens spillet i seg selv beriker plottet. Battle Chef Brigade er dessverre ikke en av dem.

Battle Chef Brigade ble gjennomgått ved hjelp av endelige "retail" Nintendo Switchdownload-koder fra Adult Swim Games. Du finner mer informasjon om etikkpolitikk her.

7

Battle Chef Brigade